7.15 Feilalarmer

  • Undersøkelser viser at de aller fleste alarmer ikke er reelle, det vil si, de er uønskede
  • Uønskede alarmer representerer et økonomisk problem ved at en kostbar reaksjon blir iverksatt

Tips for å unngå feilalarmer

  • Forsikre deg om at kunder og ansatte er grundig opplært i bruken av alarmsystemet før de får betjene anlegget
  • Informer brukerne, og repeter regelmessig:
    • Om systemets virkemåte og betjening
    • Om eventuelle endringer i systemet
    • Viktigheten av sjekkrutiner før innkobling av anlegget
    • Prosedyrer for avstilling av alarm
    • Prosedyrer for kansellering av utrykning og lignende
  • Vær oppmerksom på feilalarmer i forbindelse med ferieavvikling og helligdager. Eventuelle vikarer må få en grundig opplæring
  • Vær alltid aktsom i forhold til gjenstander som kan bevege seg innen synsfeltet til bevegelsesdetektorer, for eksempel skilt, gardiner, planter, dekorasjoner og lignende
  • Vær spesielt oppmerksom på problemstillinger vedrørende bevegelsesdetektorer i spesielle miljøer som lagerhaller, garasjeanlegg, fjellanlegg, kalde rom og lignende
  • Sørg for at alle dører, vinduer og lignende er lukket og låst før systemet kobles på
  • Nye passord for kansellering av alarm må distribueres til alle brukere av systemet før nytt passord avtales med alarmsentral
  • Dersom felles kode for betjening av systemet benyttes, må ny kode distribueres til alle brukere før koden skiftes
  • Ved mistanke om uregelmessigheter ved systemet, må leverandør tilkalles snarest mulig
  • Sørg for at systemet vedlikeholdes regelmessig