- Undersøkelser viser at de aller fleste alarmer ikke er reelle, det vil si, de er uønskede
- Uønskede alarmer representerer et økonomisk problem ved at en kostbar reaksjon blir iverksatt
Tips for å unngå feilalarmer
- Forsikre deg om at kunder og ansatte er grundig opplært i bruken av alarmsystemet før de får betjene anlegget
- Informer brukerne, og repeter regelmessig:
- Om systemets virkemåte og betjening
- Om eventuelle endringer i systemet
- Viktigheten av sjekkrutiner før innkobling av anlegget
- Prosedyrer for avstilling av alarm
- Prosedyrer for kansellering av utrykning og lignende
- Vær oppmerksom på feilalarmer i forbindelse med ferieavvikling og helligdager. Eventuelle vikarer må få en grundig opplæring
- Vær alltid aktsom i forhold til gjenstander som kan bevege seg innen synsfeltet til bevegelsesdetektorer, for eksempel skilt, gardiner, planter, dekorasjoner og lignende
- Vær spesielt oppmerksom på problemstillinger vedrørende bevegelsesdetektorer i spesielle miljøer som lagerhaller, garasjeanlegg, fjellanlegg, kalde rom og lignende
- Sørg for at alle dører, vinduer og lignende er lukket og låst før systemet kobles på
- Nye passord for kansellering av alarm må distribueres til alle brukere av systemet før nytt passord avtales med alarmsentral
- Dersom felles kode for betjening av systemet benyttes, må ny kode distribueres til alle brukere før koden skiftes
- Ved mistanke om uregelmessigheter ved systemet, må leverandør tilkalles snarest mulig
- Sørg for at systemet vedlikeholdes regelmessig