1.06 Aktiv lytting

Hva er aktiv lytting?

  • Aktiv lytting er en væremåte
  • Aktiv lytting dreier seg om lytterens engasjement og ansvar
  • Aktiv lytting dreier seg i stor grad om å svare på en måte som gir mulighet til fortsatt samtale og utdypet forståelse
  • Forstå meningen med mottatt budskap før du reagerer
  • Ikke lat som!

Hvordan være en god aktiv lytter?

  • Vær en god lytter, vis interesse for å løse situasjonen / problemet
  • Bekreft ditt nærvær med korte tilbakemeldinger
  • Oppnå øyekontakt = jeg lytter til deg
  • Gi av deg selv, bruk tid
  • Dersom flere, oppnå kontakt med den av gangen
  • Unngå avbrytelser (spesielt viktig ved aggressiv atferd)
  • Vi har 2 ører, men kun 1 munn. Hva betyr det?

Hva hvis du ikke interesserer deg for hva den andre har å si?

  • Kunsten er å jobbe med seg selv, slik at man kan ta personen for den han er
  • Tenk gjennom hva som gjør personen så uinteressant
  • Tenk deretter gjennom hva det er med deg som gjør at slike mennesker er uinteressante
  • Bli bevisst på hvilke filter som forstyrrer
  • Jo mer kunnskap, jo mer interessant blir kommunikasjonen og flyten i denne

Hva hvis du bare later som om du lytter?

  • Ingen av partene tar inn over seg den andres budskap
  • Samtalen bærer preg av ping pong effekt
  • Begge parter er opptatt av å overtale hverandre i synet av en sak
  • Slik kommunikasjon kommer det sjelden en felles mening ut av
  • DITT første svar er utslagsgivende for om det blir ping pong, eller aktiv lytting ut av resten av kommunikasjonen

Vær oppmerksom!

  • Lytting er en utvelgende prosess, og oppmerksomheten forandrer seg avhengig av hvem man snakker med
  • Hvordan er din oppmerksomhet når du snakker med:
    • En skolekamerat?
    • En kollega?
    • En underordnet?
    • En overordnet?
    • En kunde?
    • Din partner?
  • Vis interesse og prøv å forstå innholdet i budskapet

Ti bud for aktiv lytting

  1. Slutt å snakke
  2. Hjelp den som snakker til å føle seg avslappet
  3. Vis den som snakker at du ønsker å lytte
  4. Fjern distraherende ting
  5. Ha medfølelse med den som snakker
  6. Vær tålmodig
  7. Hold temperamentet ditt i sjakk
  8. Vær forsiktig med argumentasjon og kritikk
  9. Still spørsmål
  10. Slutt å snakke