1.08 Kommunikasjonsteknikk

Førsteinntrykk:

  • Skapes i løpet av de første fire minuttene
  • Avgjøres av handlinger, ord og væremåte
  • Avgjørende for videre kommunikasjon mellom vekteren og kunden

Knep for bedre førsteinntrykk:

  • Smil
  • Hold øyekontakt
  • Nevn kundens navn
  • Avspeil kroppsspråk
  • Snakk i samme stemmeleie og tonefall som kunden
  • Uttal deg positivt om kunden og vise at du har respekt for ham som person
  • Vis at du har respekt for dine kollegaer og virksomhet
  • Opptre avslappet og rolig
  • Vær velstelt og uthvilt

Speiling:

  • En god teknikk for å ta kontroll i en kommunikasjonssituasjon
  • Mennesker har en tendens til å like mennesker som ligner dem selv, og ønsker å være enig med folk som de liker
  • Speiling skjer oftest ubevisst, men kan også brukes bevisst

Speiling kan foregå på flere måter:

  • Kroppsspråk
  • Tale
  • Følelser / stemning

Speiling via kroppsspråk:
     – Etterlign den andre personens

  • Sittestilling
  • Beinstilling
  • Armbevegelser
  • Hodestilling
  • Total kroppsstilling
  • Ansiktsuttrykk

Speiling via tale skjer ved å etterligne den andre personens:

  • Stemmeleie
  • Ordvalg
  • Stemmehastighet
  • Tonefall
  • Stemmestyrke
  • Sjargong
  • Bruk av ord og uttrykk

Speiling via følelser/stemning skjer ved etterligning av den andre personens:

  • Holdninger
  • Overbevisning
  • Entusiasme
  • Engasjement
  • Respekt for andres ferdigheter
  • Egenskaper
  • Erfaringer

Speiling

  • Trenger ikke utføres ved å etterligne motparten, men blande teknikkene ved å holde takten til den andres talerytme ved å f.eks nikke o.l.
  • Fordelen med å krysspeile slik er at du ikke selv blir påvirket av speilingen i like stor grad
  • Husk at du blir påvirket selv av speilingen, og det kan være nødvendig å ta pauser

Leding

  • Er en teknikk som som kan brukes til å styre kommunikasjonen utenom konflikter
  • For å lede en person, vil man vise interesse og åpenhet for den andres meninger og følelser
  • Når man oppnår forståelse / god kontakt, kan man lede vedkommende i den retning man ønsker