Førsteinntrykk:
- Skapes i løpet av de første fire minuttene
- Avgjøres av handlinger, ord og væremåte
- Avgjørende for videre kommunikasjon mellom vekteren og kunden
Knep for bedre førsteinntrykk:
- Smil
- Hold øyekontakt
- Nevn kundens navn
- Avspeil kroppsspråk
- Snakk i samme stemmeleie og tonefall som kunden
- Uttal deg positivt om kunden og vise at du har respekt for ham som person
- Vis at du har respekt for dine kollegaer og virksomhet
- Opptre avslappet og rolig
- Vær velstelt og uthvilt
Speiling:
- En god teknikk for å ta kontroll i en kommunikasjonssituasjon
- Mennesker har en tendens til å like mennesker som ligner dem selv, og ønsker å være enig med folk som de liker
- Speiling skjer oftest ubevisst, men kan også brukes bevisst
Speiling kan foregå på flere måter:
- Kroppsspråk
- Tale
- Følelser / stemning
Speiling via kroppsspråk:
– Etterlign den andre personens
- Sittestilling
- Beinstilling
- Armbevegelser
- Hodestilling
- Total kroppsstilling
- Ansiktsuttrykk
Speiling via tale skjer ved å etterligne den andre personens:
- Stemmeleie
- Ordvalg
- Stemmehastighet
- Tonefall
- Stemmestyrke
- Sjargong
- Bruk av ord og uttrykk
Speiling via følelser/stemning skjer ved etterligning av den andre personens:
- Holdninger
- Overbevisning
- Entusiasme
- Engasjement
- Respekt for andres ferdigheter
- Egenskaper
- Erfaringer
Speiling
- Trenger ikke utføres ved å etterligne motparten, men blande teknikkene ved å holde takten til den andres talerytme ved å f.eks nikke o.l.
- Fordelen med å krysspeile slik er at du ikke selv blir påvirket av speilingen i like stor grad
- Husk at du blir påvirket selv av speilingen, og det kan være nødvendig å ta pauser
Leding
- Er en teknikk som som kan brukes til å styre kommunikasjonen utenom konflikter
- For å lede en person, vil man vise interesse og åpenhet for den andres meninger og følelser
- Når man oppnår forståelse / god kontakt, kan man lede vedkommende i den retning man ønsker